Ekran szczegółów informacji
Szczegóły informacji
Nadanie numeru PESEL
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2018-01-09 13:30:11 przez Arkadiusz Kasiułajtis
Osoba kontaktowa
Marlena Słupińska
Ewelina JankowskaMiejsce załatwienia
Urząd Miejski w Iławie, Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich, pokój nr 114
Telefon kontaktowy
(89) 649-01-41
(89) 649-01-40
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę
Numer PESEL jest nadawany z urzędu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
Nadanie numeru PESEL następuje automatycznie po wykonaniu obowiązku meldunkowego a w przypadku noworodków (urodzonych na terytorium RP) po rejestracji w Urzędzie Stanu Cywilnego; obywatelom polskim zamieszkującym na terytorium RP oraz poza granicami RP w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości.
Numer PESEL może być również nadany osobom, które są obowiązane do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów (na ich wniosek).
Opłaty
Bez opłat
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności;
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego;
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL ;
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne ;
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
Wymagane wnioski i dokumenty
- przy zameldowaniu:
- formularz „zgłoszenie pobytu stałego” lub „zgłoszenie pobytu czasowego”
- dowód osobisty lub paszport a dla cudzoziemców – paszport oraz dokument uzyskany na terenie RP tj: wiza, karta pobytu, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt czasowy,
- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (oryginał do wglądu) tj. w szczególności umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu
- przy złożeniu wniosku na dowód osobisty:
- wniosek o wydanie dowodu osobistego
- 1 aktualna, kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i z zamkniętymi ustami
- paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość
- dokument poświadczający obywatelstwo polskie
- odpis skrócony aktu urodzenia (osoby, które zawarły związek małżeński dodatkowo załączają odpis skrócony aktu małżeństwa) – do wglądu
- dla osób obowiązanych do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów (złożenie wniosku na ul. Niepodległości 13, pok. 110)
- wniosek o nadanie numeru PESEL
- dowód osobisty lub paszport, a w przypadku cudzoziemców – dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo