Rejestr zmian
Szczegóły informacji
Zezwolenie na wycinkę drzew i krzewów.
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2017-02-20 10:49:30 przez Arkadiusz Kasiułajtis
Osoba kontaktowa
Krzysztof Blank
Miejsce załatwienia
Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w kancelarii Urzędu Miasta przy ul. Niepodległości 13, pokój nr 211 w godzinach pracy, tj. : poniedziałek - 800-1600, wtorek, środa, czwartek, piątek - 715 - 1515 lub przesłać pocztą na adres:
Burmistrz Miasta Iławy
ul. Niepodległości 13
14-200 Iława
Burmistrz Miasta Iławy
ul. Niepodległości 13
14-200 Iława
Telefon kontaktowy
(89) 649-02-15,
Termin załatwiania
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego – w ciągu 1 miesiąca; w sprawach szczególnie skomplikowanych - do 2 miesięcy.
Sposób załatwienia
Pracownik Urzędu Miasta prowadzi postępowanie administracyjne obejmujące m.in. oględziny przedmiotu postępowania (drzew i krzewów) na gruncie. Następnie w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy przygotowuje projekt stosownej decyzji.
Miejsce odbioru
Decyzja doręczana jest drogą korespondencyjną za potwierdzeniem odbioru. Osoby fizyczne decyzję mogą odebrać osobiście w Urzędzie Miasta Iławy, w Wydziale Bieżącego Utrzymania, pok. 224 (tel. 89 649-02-15)
Wymagane dokumenty
Prawo uzyskania zezwolenia przysługuje posiadaczowi nieruchomości. Jeśli posiadacz nieruchomości nie jest jednocześnie jej właścicielem lub użytkownikiem wieczystym zobowiązany jest uzyskać zgodę jej właściciela. W przypadku współwłasności wniosek winni złożyć zgodnie wszyscy współwłaściciele (dotyczy to również wspólnot mieszkaniowych do 7 lokali) lub jeden ze współwłaścicieli po uzyskaniu zgody pozostałych. Zgoda właściciela nie jest wymagana od spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych (powyżej 7 lokali), w których właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi.
Wniosek o zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów powinien zawierać:
- imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości;
- oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością (oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej);
- zgodę właściciela, jeżeli jest wymagana lub w przypadku spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych (powyżej 7 lokali) oświadczenie o udostępnieniu informacji (oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej);
- nazwę gatunku drzewa lub krzewu (np. świerk pospolity, brzoza brodawkowata, żywotnik zachodni; świerk, brzoza, żywotnik jest niewystarczające);
- obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
- posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni
- nie posiada pnia – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
- wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzewmiejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- rysunek, mapę albo projekt zagospodarowania działki (dotyczy usuwania drzew w związku z inwestycją);projekt planu nasadzeń zastępczych, przesadzenia drzew lub krzewu – jeżeli są planowane
Formularz wniosku oraz załączników w formacie edytowalnym do wypełnienia w komputerze oraz do wydruku w formacie pdf (do pobrania poniżej)
Opłaty
Wniosek o zezwolenie, ani zezwolenie nie podlega opłacie skarbowej. Posiadacz nieruchomości ponosi opłatę za usuwanie drzew i krzewów w wysokości i na zasadach określonych w ustawie oraz przepisach wykonawczych. Z opłaty zwolnione są m.in. następujące przypadki:
- gdy drzewo lub krzew zagraża bezpieczeństwu ludzi lub mienia w istniejącym obiekcie budowlanym lub funkcjonowaniu urządzeń typu sieć kanalizacji, sieć energetyczna itp.;
- gdy drzewa lub krzewy, obumarły lub nie rokują szansy na przeżycie, z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości;
- gdy topole o obwodzie pnia mierzonym na wysokości 130 cm wynoszącym powyżej 100 cm, nienależące do gatunków rodzimych, zostaną zastąpione w najbliższym sezonie wegetacyjnym drzewami innych gatunków.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu za pośrednictwem Burmistrza Miasta Iławy w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Inne informacje
Nie jest wymagane zezwolenie m.in. na usunięcie:
- krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2
- drzew, których obwód pnia na wysokości 130 cm nie przekracza:
- 100 cm - w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
- drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
- drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach;
- drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
- drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty – w zależności od podmiotu usuwającego należy sporządzić stosowną dokumentację, w tym fotograficzną i przekazać ją burmistrzowi lub w przypadku m.in. osób fizycznych, spółdzielni, wspólnot, poinformować burmistrza, który przy pomocy swoich służb przeprowadzi oględziny i sporządzi z tej czynności stosowną dokumentację.
- Formularz zgłoszenia wywrotów i złomów drzew i krzewów (do pobrania poniżej)
Pozostałe przypadki wymienione są w art. 83f ustawy o ochronie przyrody
Podtsawa prawna
- Rozdział 4 Ochrona terenów zieleni i zadrzewień ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2016 r, poz. 627 ze zm.),
- Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 28 października 2016 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów na rok 2017 (M.P. z 2016. poz. 1018).